В оенните технологии обикновено се свързват с.. войната. Но много разработки всъщност с времето си проправят път до цивилната индустрия.
Най-известното „цивилно“ изобретение на военните е първоизточникът на интернет, който след това е надграден от експерти като Тим Бърнърс-Лий, за да се превърне в глобалната мрежа, която познаваме днес. Други популярни в ежедневието ни предмети и услуги, дело на военните, са микровълновите фурни, тиксото, ръчните часовници, различни видове храни и какво ли още не.
Разбира се, автомобилната индустрия също е получила някои „благинки“ от военните, съобщава Autoblog. Много техни разработки намират приложение в цивилните превозни средства.
Например радарът. Той е изобретен през 1888 г. от германския физик Хейнрих Херц. С времето е усъвършенстван от много експерти, като през 1922 г. привлича вниманието на американските военни. Дълго време е използван само от тях, но постепенно намира цивилни приложения. Първо като средство за измерване на скоростта, а през 1999 г. S-класата на Mercedes го използва за първия си адаптивен круиз контрол. Днес радарът е неразделна част от все повече модерни коли и задължителен за автономните автомобили.
Разбира се, GPS навигацията също произлиза от военните. След като „Спутник“ е изведен в орбита през 1957 г., американски учени осъзнават, че чрез Ефекта на Доплер, могат да изчислят разстоянието до сателита. Следва поредица от сложни научни разработки, които през 1968 г. довеждат до създаването на NAVSTAR Global Positioning System. През 1979 г. започва и разработката на системата, а десетилетие по-късно излизат и първите сателити за комерсиална употреба. Първата кола с GPS навигация е Mazda Eunos Cosmo от 1990 г.
Изненадващо или не, най-популярните в момента автомобили, също са измислени от военните. Става дума за любимите на мнозина SUV. Концепцията за тях е дело на американските военни, които през 1940 г. отварят проект за „лек автомобил за разузнаване“. American Bantam е сред трите компании, които дават идеи. За 49 дни тя разработва прототип на първия Jeep. Военните обаче взимат проекта и го дават на Willys-Overland Motors и Ford, които го доразвиват и така днес имаме безброй SUV-ове на пазара.
Макар да има известни спорове дали Джон Атанасов действително е създал първия компютър, ясно е, че той е разработил изчислителна машина. А за нея е нужен и процесор. Първият централен процесор всъщност е дело на Университета на Пенсилвания през 1946 г. Той е разработен като програмируем електронен калкулатор за Военния департамент.
Процесорът няма нищо общо със сегашните миниатюрни чипове. Той е огромен: 18 000 вакуумни тръби, 10 000 кондензатора, 6000 превключвателя, 1500 релета. Тежи 30 тона.
Технологията обаче се развива изключително бързо. През 1968 г. Volkswagen Type 3 става първата кола, която използва процесор. Той е част от електронната инжекционна система на Bosch. Днес в автомобилите има десетки процесори за различни електронни системи. И общо всички тези технологии са около 40% от цената на автомобила.
И една от тези технологии, които са много популярни в момента, е сензорният дисплей. Вече практически почти няма нова кола без такъв екран. Или няколко. Изобретението е дело на британските военни. През 1965 г. те започват разработка на такъв екран, който да улесни използването на ставащите все по-сложни радарни системи и управление на въздушния трафик. А през 1982 г. Hewlett-Packard HP-150 става първият компютър, който предлага технологията за цивилни. Първият автомобил, който използва тъчскрийн, е Buick Riviera от 1986 г.
Има и още военни технологии, които днес са част от автомобилите. Например системите за нощно виждане. Те са разработени от германците по време на Втората световна война. Първата им версия е доста обемиста и е монтирана на камион. С времето бързо са усъвършенствани и американските военни използват по-компактни устройства за войната във Виетнам. А „Операция Пустинна буря“ дава началото на най-разпознаваемите малки персонални устройства за нощно виждане.
Технологията има своите ползи и при автомобилите. Особено за помощ на шофьора нощем. Първата кола с подобна система е Cadillac DeVille от 2000 г. Днес тя е част от огромно разнообразие от модели, като помага както за избягване на препятствия и животни по неосветени нощни пътища, така и за по-лесното маневриране и паркиране в тъмното.